Home / Marketing / Perspectiva in afaceri – instrument de crestere
Perspectiva in afaceri

Perspectiva in afaceri – instrument de crestere

Cum te ajuta o perspectiva buna in afaceri?

Citeste acest articol ca sa poti vedea afacerea ta sau pe cea in care lucrezi intr-o lumina noua. E ca si cum ai privi prin ochelari si ai vedea mai bine, pentru ca citind acest articol te vei clarifica despre importanta perspectivei in afaceri si la cum te ajuta ea.

De ce este atat de importanta perspectiva? Pentru ca, in majoritatea firmelor, 90% din timp este petrecut pentru urgente. Situatii presante de tot felul in care iti directionezi toata energia, toti banii si toate resursele. Prea putin este alocat perspectivei, din simplul motiv ca nu mai ai timp si energie sa faci asta. Insa fara o perspectiva buna, pe termen lung poti pierde resurse importante cum ar fi timp, bani sau chiar sanatate …

In viata de zi cu zi, atunci cand vrei sa ai o perspectiva mai buna, cauti mai multe informatii. De exemplu esti la munte si vrei sa vezi unde te afli. Urci pe cel mai inalt obiectiv din zona, pe o stanca sau pe un varf de munte. De acolo poti sa vezi mult mai bine si mult mai departe. Poti sa evaluezi daca mergi in directia corecta sau nu.

Pe corabii, in evul mediu, unde era cel mai bun punct de observatie? In varful catargului principal. De acolo aveai o perspectiva mult mai buna decat de la nivelul marii. Altfel, puteai sa ratezi uscatul si sa treci la mare distanta de el. Sau te puteai feri de pirati daca ii vedeai tu primul.

Cand vrei sa achizitionezi un bun care costa mult – o casa sau o masina de exemplu – ce faci? Aduni cat mai multe date, vrei cat mai multe informatii care sa te ajute sa iei o decizie avantajoasa. Exact, vrei o perspectiva cat mai buna!

Practic, cu cat gandesti dintr-o perspectiva mai buna – fie ca e vorba de spatiu, timp sau informatii – cu atat decizia ta va fi mai buna.

In antichitate sau in evul mediu, in timpul unei batalii, unde stateau comandantii armatelor care se infruntau? Intr-un loc mai inalt ca sa vada mai bine desfasurarea luptei. Ca sa poata lua rapid deciziile cele mai bune.

Din mijlocul luptei nu ar fi putut lua decizii asa de bune. Cand esti ocupat constant sa nu mori, sa lovesti mereu in dreapta si-n stanga si nu vezi decat agitatie in jurul tau, de unde sa stii ca s-a ivit o bresa in apararea inamicului? Poti pierde o multime de ocazii favorabile de a castiga lupta.

Dar in afaceri? Ce parere ai, exista o similitudine foarte mare cu exemplele pe care ti le-am dat?

Tin sa-ti dau un exemplu personal ca sa intelegi si mai bine. Firma in care am lucrat se ocupa cu preluarea deseurilor periculoase. Are o baza de cateva hectare in care deseurile se depoziteaza temporar, apoi se prelucreaza in vederea eliminarii. Fluxul obisnuit de deseuri era de cca. 200 de tone/saptamana, care intrau, erau prelucrate si eliminate.

Directorul bazei a fost rugat de conducerea firmei sa gandeasca optimizarea activitatii in baza. El, de la nivelul lui de informatii, ce perspectiva avea? Lucrurile mergeau bine, era implicat, facea fata acestui flux de deseuri. Ce optimizare sa faca? Parca nu intelegea foarte bine de ce i s-a cerut asta.

Totusi, dupa o saptamana a venit cu un program de optimizare care cuprindea cateva puncte simple: redistribuirea unor ingineri in alte departamente, intarirea unor departamente cu cativa muncitori noi, cateva reguli noi pentru paza perimetrala etc.

Insa cei din conducere uitasera sa-i transmita ceva… Si anume perspectiva, care era muuuuult mai larga. Astfel, mutarea perspectivei a schimbat total perceptia. Directorului bazei i s-a spus asa: “pregateste baza astfel incat peste un an de acum incolo, activitatea sa sustina un flux de deseuri de 4-5 ori mai mare decat cel din prezent”.

Imediat, Directorul bazei parca a luat foc: “Vai! Nu avem destui oameni, trebuie sa mai angajam! Avem nevoie de cateva motostivuitoare in plus, abia facem fata cu cele pe care le avem! Reorganizam spatiile de depozitare, unde sa punem atatea deseuri? Construim un vestiar suplimentar pentru oamenii noi care vor veni. Vorbim cu transportatorul sa suplimenteze masinile pentru personal. Extindem parcarea pentru masinile mari care vor stationa intre descarcare-incarcare. Punem un om in permanenta la cantar, nu ca acum pentru 2-3 masini pe zi. Mai construim cel putin doua hale pentru depozitarea deseurilor. Si, punctul cel mai important, marim capacitatea instalatiilor de tratare existente si chiar construim unele noi etc.”

Si inca o serie lunga de modificari, insa cred ca sunt suficiente cele de mai sus, ai prins ideea.

Observi cum o perspectiva mai buna, mai departata in timp, schimba complet cursul lucrurilor? Deja, redistribuirea unor ingineri dintr-un departament in altul si angajarea catorva muncitori in plus nu mai au nici o relevanta daca ai o alta perspectiva.

Acum gandeste-te la firmele care nu au perspectiva pe termen lung, dar li se intampla schimbari majore in activitate din cauza pietei, legislatiei, furnizorilor etc. Cand o astfel de schimbare majora te ia pe nepregatite vei fi nevoit sa stingi si mai multe incendii. Vei fi ocupat cu tot felul de probleme si nu vei mai avea deloc timp sa-ti largesti perspectiva. Ai putea rata ocazii favorabile si ai putea pierde bani buni din cauza asta, asa cum iti spuneam.

In momentul in care gandesti pe termen lung, o sa observi ca anumite lucruri pe care le faci acum cu o frecventa ridicata, nu sunt deloc importante si iti mananca timpul.

Bine bine, dar cum procedam atunci? Exista solutii?

Bineinteles ca exista solutii. Aici intervine marketingul. Pentru ca marketingul nu inseamna doar promovare si publicitate. Inseamna si colectarea si analizarea informatiilor despre clienti, despre evolutia pietei sau despre concurenta.

Inseamna si crearea unei strategii pe termen lung care sa te duca in directia corecta. Inseamna si stabilirea unor obiective pe termen scurt, mediu si lung si atingerea lor.

Stiai ca, statistic, 90% din firmele din intreaga lume nu rezista „plecarii” primului proprietar?

Stiai ca, din milioanele de firme din lumea intreaga care functionau in anul 1900, mai erau prezente pe piata in anul 2000 doar … 16!?

Oare ce perspectiva au avut ele? Ce au facut ele diferit de au rezistat 100 de ani?

Iti propun un simplu exercitiu de imaginatie simplu, dar foarte puternic, care sa te ajute sa-ti largesti perspectiva asupra afacerii tale sau a celei in care lucrezi: gandeste-te ce ar trebui sa faca firma ta ca sa functioneze si in anul 2116! Ce strategie ar trebui sa aiba? In ce directie o va lua piata in care activezi pana atunci?

Suna teribil sau infricosator, nu-i asa? Dar la o gandire pe termen mai lung vei constata ca exista multe lucruri in afacerea ta care desi nu sunt importante si iti mananca timpul (sub perfida eticheta a urgentei) ai ajuns sa le faci din obisnuinta. Iar anumite actiuni, acelea care te-ar putea duce spre 2116, poate acum nu le faci deloc sau poate ca nu le dai importanta, doar pentru ca nu sunt urgente.

Nu stiu afacerea ta, nu stiu cu ce te ocupi. Dar, cu siguranta, cand gandesti din alta perspectiva, lucrurile se schimba dramatic.

Acum, pune-ti din nou imaginatia la treaba si incearca sa te gandesti cum firma ta va rezista pe piata … 1000 de ani!

Poti sa cuprinzi cu mintea cum ar arata firma ta? Ce strategie ar avea? Cum ar fi un loc de munca in firma ta? Cum va influenta tehnologia domeniul tau de activitate? Ce viziune si valori care sa fie valabile si peste 1000 de ani ar trebui sa aiba?

Cum ar arata omenirea peste 1000 de ani? Ce ar conta pentru oameni atunci? Cum ai atrage oameni care sa doreasca sa lucreze pentru firma pe care ai construit-o? Cum s-ar face transferul de putere intre generatii?

Probabil ca putini dintre noi s-au gandit vreodata la o astfel de perspectiva. Si asta se intampla pentru ca suntem mereu atat de preocupati de urgentele de azi incat uitam sa ne gandim la ce vom avea de facut maine.

Nu te ingrijora, nu gandesc mereu in termeni de sute de ani. La randul meu cad destul de des in capcana actiunilor imediate, a incendiilor, e oarecum firesc. Dar, din cand in cand, imi iau o „pauza de orientare” pe perspectiva, gandindu-ma la obiectivele mele: m-am indepartat sau m-am apropiat de ele? Sunt pe drumul cel bun? Ce mai trebuie sa fac acum ca sa-mi ating obiectivele pe termen lung? Intre timp s-a schimbat perspectiva?

Vezi tu, mintea noastra poate sa ne fie cel mai mare dusman sau cel mai bun aliat. Depinde doar de noi sa o punem la treaba.

In incheiere ce pot sa-ti doresc? O perspectiva cat mai buna asupra afacerii tale care sa iti aduca un plus de claritate si care sa te ajute sa-ti indeplinesti obiectivele pe termen lung! Si actiune, multa actiune!

Scrie-mi parerea ta despre acest articol. Care este perspectiva ta asupra afacerii tale sau a celei in care lucrezi?

Cu drag,

Gabi

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Share on Google+
Google+
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

About Gabriel Serbanescu

Fac consultanta de marketing si dezvoltarea afacerilor, sunt sportiv amator, sunt scriitor, sunt pasionat de tenis de camp si dezvoltare personala. Caut prieteni pe care sa-i ajut sa se dezvolte si sa-si creasca afacerea. Cauta-ma!

Check Also

7 mituri despre marketing

7 MITURI DESPRE MARKETING CARE TE POT FACE SA PIERZI BANI

Sau cum convingerile negative despre marketing pot dauna afacerii tale   Fiecare afacere depinde de …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.