Home / Marketing / Marketing practic: cum te descurci cu grafica?
Marketing practic: cum te descurci cu grafica?

Marketing practic: cum te descurci cu grafica?

Fie ca esti persoana care se ocupa de marketing in firma ta, fie ca faci o prezentare, fie ca postezi pe blogul tau personal, se intampla de multe ori sa ai nevoie sa faci putina grafica.

Nu poti sa apelezi tot timpul la specialisti pentru toate maruntisurile, asa cum nu trebuie sa stii photoshop sau corel ca sa reusesti. In epoca internetului, ai o multime de instrumente bune si gratuite pe internet.

Problemele pe care le-am intampinat eu ca incepator au fost alegerea culorilor, de unde gasesc poze, alegerea fonturilor si limitarile grafice pe care le gaseam in programele obisnuite fata de cele de specialitate. Am cautat si am gasit de-a lungul timpului o serie de chestii interesante pe care vreau sa ti le impartasesc.

Acest articol nu se vrea o lectie de grafica, daca vrei asa ceva ar trebui sa iei in considerare sa inveti un soft de specialitate.

Alegerea culorilor

Sa incepem cu alegerea culorilor potrivite. Orice program folosesti, iti trebuie sa alegi niste culori potrivite pentru text si elementele grafice. Pentru inspiratie eu folosesc lista de culori de pe Wikipedia: https://ro.wikipedia.org/wiki/List%C4%83_de_culori

Lista culori Wikipedia

Are destule culori de la care sa pornesti.

Cele mai obisnuite sisteme de codificare pentru culori sunt codul hexa (care apare sub forma # urmat de 6 cifre) si codul RGB (care apare sub forma de trei numere intre 0 si 255 despartite de virgula). Practic amandoua exprima acelasi lucru, intensitatea culorilor rosu, verde si albastru, in aceasta ordine – am si colorat cifrele ca sa vezi mai usor.

Negru este #000000 in cod hexa si (0,0,0) in cod RGB.

Albul este #FFFFFF in cod hexa si (255,255,255) in cod RGB.

Restul culorilor se afla intre acestea doua.

Dar daca ai nevoie de mai multe culori? Mai trebuie sa alegi si culori complementare pentru o compozitie frumoasa dar nu ai ochi de artist, nu stii sa potrivesti culorile. Pentru asta eu folosesc http://paletton.com, un instrument gratuit de gasire a culorilor complementare.

Alegere culori paletton

Plecand de la o culoare de baza pe care o alegi tu, iti gaseste una, doua sau trei culori complementare. Iti gaseste pentru fiecare culoare si gamele mai inchise si mai deschise. Trebuie doar sa cauti pana gasesti o gama potrivita si apoi o salvezi.

Eu asa mi-am gasit culorile de baza pentru site-ul meu.

De unde gasesc poze?

Acum iti trebuie si poze. Cel mai adesea folosesc poze facute chiar de mine. Dar gasesti si pe internet pentru orice domeniu. Atentie mare la copyright! Te sfatuiesc sa nu descarci poze de pe orice site, unele sunt cu drepturi de autor.

Ca si resursa de poze gratuite eu folosesc https://pixabay.com/ro/, sunt o multime de poze din toate domeniile. In plus, poti descarca pictograme, grafice si ilustratii in format .png – cu margini transparente – pe care le poti adauga peste orice imagine – de exemplu ca sa-ti creezi propriile pictograme.

Pixabay - imagini gratuite

Sunt multe site-uri de unde poti sa descarci poze dar nu toate sunt gratuite. Daca stii si altele nu ezita sa le folosesti.

Alegerea fonturilor

Vei dori cel mai probabil sa adaugi text. Sunt o multime de fonturi frumoase, de ce sa te limitezi doar la times new roman, verdana sau arial? O resursa buna de inspiratie este https://www.fontsquirrel.com.

Alegerea fonturilor

Gasesti aici o multime de fonturi de toate felurile si pentru toate gusturile. Nu toate sunt gratuite dar e aproape imposibil sa nu gasesti ceva free care sa fie pe placul tau.

Trecerea de limitarile grafice

Acum ai ales culorile, ai ales poza, ai ales fontul. Tot ce mai trebuie sa faci este sa imbini toate astea intr-un produs final. Ai nevoie de o modalitate de a imbina grafic elementele. Eu folosesc 2 resurse online, fiecare cu avantajele ei: https://www.canva.com sau https://snappa.io.

Prelucrare grafica cu canva.com

Prelucrare grafica cu snappa.io

Amandoua sunt gratuite, au tutoriale foarte bune din care poti sa inveti rapid sa le folosesti si au o multime de sabloane grafice, iconuri si poze proprii pe care poti sa le folosesti sau din care poti sa te inspiri. Sunt convins ca o sa-ti placa. Te las sa le descoperi singur.

Anumite elemente sunt contra cost dar sunt suficiente gratuitati ca sa te descurci.

Nu mai lungesc articolul. Fiecare “muncitor” in ale vizualului are metodele si instrumentele lui preferate. Eu ti-am dat cateva elemente ca sa poti incepe.

 

– Nota tehnica –

Cand ai o culoare care iti place vei vrea mereu sa o folosesti chiar pe aceea. Sau, asa cum mi s-a intamplat, cand ai un client care vrea grafica pe site/blog in culorile din sigla lui. Unele programe folosesc codul RGB iar alte programe folosesc codul hexa. Cum poti sa faci transformarea de la un cod la altul?

E foarte simplu si o sa-ti dau un exemplu ca sa intelegi. Sa transformam codul hexa #74D0F1 (azuriu) in cod RGB. Codul hexa are doar 6 cifre pentru ca numerele de la 0 la 255 din zecimal pot fi scrise in hexa cu doar 2 caractere.

Tot ce ne trebuie este un calculator stiintific. Poti folosi calculatorul din windows pe care il treci pe modul stiintific (asa cum vezi in poza). Selectezi modul hexazecimal si scrii 74. Apoi trebuie doar sa selectezi modul zecimal si obtii 116, calculatorul face automat transformarea. Faci la fel cu D0 si obtii 208 si cu F1 si obtii 241. Deci culoarea #74D0F1 scrisa in codul hexa inseamna (116, 208, 241) in codul RGB.

Transformarea din cod hexa in cod RGB

Pentru transformarea inversa, din RGB in hexa, folosesti aceiasi pasi dar in sens invers: selectezi zecimal, introduci numarul si apoi selectezi hexa.

– De tinut minte –

Tin sa-ti dau un trick care e greu de intuit daca nu esti de profesie: culorile de pe ecranul calculatorului tau difera mult de cele tiparite. Ecranul este luminat din spate in timp ce tiparul reflecta lumina. Cel putin la nuantele de gri diferenta este foarte mare. Daca vrei sa tiparesti ce ai lucrat pe calculator, ar trebui sa faci cateva incercari mai intai ca sa stabilesti contrastul optim pentru tipar.

– De tinut minte –

Sa nu uit, un sfat prietenesc: nu ezita sa jonglezi intre diferitele softuri si instrumente ca sa obtii rezultatul pe care il doresti. De exemplu, cand instalez un font in calculator, il gasesc automat si in pachetul msoffice.

Daca vreau sa folosesc un anume font pentru o imagine iar fontul respectiv nu este in canva.com sau in snappa.io nu ma blochez. Lucrez partea grafica acolo apoi incarc poza in powerpoint (din pachetul msoffice) si adaug peste ea fontul care-mi place.

Dupa ce incadrez textul, selectez tot si dau salvare in format poza. Nu te teme ca vei fi descoperit! Nimeni nu o sa vada in produsul final ca ai lucrat imaginea in canva si textul l-ai adaugat in powerpoint. Mi se intampla sa apelez chiar la mai multe instrumente cateodata: poza luata din pixabay, fontul din fontsquirrel, iconuri create de mine in powerpoint, toate prelucrate pe snappa.io.

Pana la urma conteaza rezultatul, nu cum ai ajuns la el.


Dupa cum spuneam, daca vrei ceva profesional apeleaza la profesionisti. Pentru o postare pe blog sau o prezentare pentru uz intern in firma ta merge. Nu te sfatuiesc in schimb sa faci tu machetare pentru un banner sau pentru o brosura de firma pentru ca e foarte probabil sa nu-ti iasa, acolo trebuie sa lucrezi vectorizat, trebuie sa tii cont de rezolutie si alte elemente profi.

Sper ca de azi nu mai ai probleme sa faci lucrari grafice simple dar de efect. Depinde de inspiratia fiecaruia dar absolut oricine poate.

La inceput o sa lucrezi greu dar, cu cat vei lucra mai mult, cu atat o sa reusesti sa faci grafica mai repede si mai bine.

M-as bucura sa-mi spui care este “reteta” ta.

Mult succes in proiectele tale!

Gabi

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

About Gabriel Serbanescu

Fac consultanta de marketing si dezvoltarea afacerilor, sunt sportiv amator, sunt scriitor, sunt pasionat de tenis de camp si dezvoltare personala. Caut prieteni pe care sa-i ajut sa se dezvolte si sa-si creasca afacerea. Cauta-ma!

Check Also

7 mituri despre marketing

7 MITURI DESPRE MARKETING CARE TE POT FACE SA PIERZI BANI

Sau cum convingerile negative despre marketing pot dauna afacerii tale   Fiecare afacere depinde de …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.