Home / Marketing / Management – este sau nu necesara dezvoltarea abilitatilor angajatilor?
Management_este sau nu necesara dezvoltarea abilitatilor angajatilor

Management – este sau nu necesara dezvoltarea abilitatilor angajatilor?

Imi place sa te surprind mereu cu noi moduri de a vedea firma ta. De ce fac asta? E simplu, imi doresc ca firma ta sa creasca, sa se dezvolte. Vazand firma ta sau pe cea in care lucrezi in moduri cat mai diverse, este posibil sa iei decizii mai bune, este posibil sa fii determinat sa faci schimbari in bine.

Sa lasam deoparte activele, sediile, masinile si utilajele, sa vorbim despre … abilitatile oamenilor. De data asta te provoc sa te gandesti la firma ta, la organizatia ta, ca la un cumul de abilitati ale tuturor oamenilor care o compun.

Pana sa vorbim despre cum te ajuta asta, as vrea sa stabilim doua lucruri despre abilitati.

Primul este raspunsul la intrebarea “Ce sunt abilitatile?” Sunt acele lucruri pe care le pot face oamenii pe baza unor cunostinte invatate.

Practic sunt milioane de abilitati pe care le au oamenii. Si pentru ca ne ajuta sa fim mai specifici, eu personal, impart abilitatile in trei categorii: abilitati simple, complexe si extraordinare. Cele complexe sunt formate din mai multe abilitati simple. Cele extraordinare sunt formate dintr-o multitudine de abilitati simple si complexe.

Tin sa-ti dau cateva exemple ca sa intelegi mai bine. De exemplu, scrisul este o abilitate complexa. Se bazeaza pe o serie de abilitati simple: coordonarea ochi-creier-mana, recunoasterea unor semne grafice-alfabetul, abilitatea de a reproduce pe hartie aceste semne, gandirea unor propozitii in minte etc.

Copiii invata intr-un an sa scrie. Ai observat ca fiecare abilitate simpla este invatata pe rand. Inveti sa desenezi linii, bastonase si cerculete, apoi inveti fiecare litera pe rand. Incet, incet se formeaza scrisul.

O alta abilitate complexa este sofatul. Inveti semnele din bord si ce inseamna fiecare, inveti sa folosesti pedalele, volanul si manetele, inveti sa coordonezi miscarea volanului cu pozitia masinii pe sosea, inveti semnele de circulatie si ce reprezinta ele etc. Dupa cum observi, la baza acestei activitati stau multe abilitati simple dar si cateva complexe cum ar fi scrisul sau cititul, reactionarea la diversi stimuli din mediu, o anumita structura mentala care sa te faca responsabil. Sunt abilitati pe care este bine sa le stii dinainte de a te apuca de condus masini, de aceea nu poti sa conduci masini inainte de 18 ani.

Abilitatile extraordinare sunt cele care necesita multe abilitati complexe, exersate indelung si care te duc inspre o zona exclusivista. De exemplu, conducerea unei masini de formula 1. Sunt putini oameni in lume care ajung sa faca asta la nivel competitiv. Necesita multe abilitati in plus fata de cele care iti permit sa fii sofer.

Orice sofer poate sa conduca si o masina de formula 1, dar la nivel de competitie nu iti mai sunt sufiente doar acele abilitati care te fac sofer.

Iti trebuie reflexe foarte bune, iti trebuie antrenament sportiv (corpul tau este supus la forte foarte mari carora trebuie sa le faci fata), iti trebuie capacitate mentala/concentrare, precizie, iti trebuie diverse tehnici de redresare a masinii etc. Nu mai continuam, ai inteles ideea.

Sportivii de performanta ajung la abilitati extraordinare. Pictorii celebri, cantaretii de top ajung la abilitati extraordinare. Oricine ajunge sa se situeze intre primii din lume in orice domeniu, practic au una sau mai multe abilitati extraordinare.

Un al doilea punct de vedere este acela al nivelului fiecarei abilitati in parte. Daca notam abilitatile cu note de la 1 la 10, putem evalua nivelul la care ajungem cu ele.

Orice om poate ajunge aproape cu orice abilitate pana la nivel 4-5. Te apuci de soferie si in cateva luni poti merge cu masina. Poti invata sa lucrezi cu calculatorul destul de repede. Poti invata o limba straina ca sa o intelegi destul de repede.

Dar trecerea spre abilitatile de nivel mai mare necesita multa munca si ani de exercitii. Una e sa scrii si alta e sa fii un caligraf foarte bun sau sa scrii carti extraordinare. Una e sa joci tenis si alta sa fii in top 10. Una e sa inveti o limba straina si cu totul altceva sa vorbesti fluent acea limba.

Acum sa revenim la discutia despre firme si organizatii. Toti oamenii pe care ii aduci in firma, in functie de domeniul tau de activitate, este necesar sa aiba niste abilitati specifice. Nu poti sa pui un muncitor manager si un it-ist sofer pe masina de marfa. Nu poti sa pui un inginer sa se ocupe de contabilitatea firmei. In functie de necesarul tau, iti aduci oamenii potriviti.

Evident, atunci cand ii angajezi, trebuie sa ai in vedere nivelul abilitatilor lor specifice pe care esti dispus sa-l platesti. Pentru simplul motiv ca abilitatile de nivel mare trebuie platite mai bine. Nu prea poti angaja cel mai bun director de vanzari din oras, cu experienta dovedita, pe un salariu similar cu al unui agent de vanzari fara experienta, nu? Pur si simplu, cu cat ceri mai multa performanta de la cel pe care vrei sa-l angajezi, cu atat trebuie sa-l platesti mai bine.

Pana la urma iti completezi schema de personal cu persoanele cu abilitatile minime pe care doresti sa le ai in firma. Si acum?

Iti propun sa ne gandim putin la un aspect. Daca firma ta produce o marfa – nu conteaza care –  si ai un numar de angajati cu media abilitatilor 6 si ai un concurent care produce aceeasi marfa, are acelasi numar de angajati dar media abilitatilor angajatilor concurentului este 8, ce firma o sa castige mai bine?

In timp, ce firma va castiga o cota de piata mai mare? Care din cele doua firme este mai predispusa sa dea faliment si care sa aiba succes?

Aici intervine o prima greseala comuna pe care o fac antreprenorii. Nu investesc in dezvoltarea angajatilor. Ii aduc in firma la un nivel dar ii lasa acolo. Nu se gandesc la un plan de dezvoltare pentru ei. Nu sunt preocupati de cresterea lor. Iar angajatii singuri, pe propria lor raspundere, nu se vor dezvolta aproape niciodata. Dezvoltarea cere efort, cere motivatie.

Ce se poate intampla? Un angajat de nivel 6 poate sa dea peste o problema de nivel 8. Crezi ca o poate rezolva sau se blocheaza? O sa spui ca atunci poti interveni tu. Dar daca este o abilitate pe care tu, ca proprietar al afacerii nu o stapanesti? Ce faci?

De exemplu, iti doresti un Director economic care sa stie foarte bine fiscalitatea. Ca sa nu te trezesti ca platesti amenzi dupa fiecare control al autoritatilor. Dar daca el nu stie bine? Ce te faci? Inveti tu fiscalitate in locul lui?

Sau vrei sa-ti cresti vanzarile dar agentii tai de vanzari sunt cel mult mediocri. Te apuci tu sa faci vanzari in locul lor?

Nu ar fi mai bine sa le faci angajatilor un plan de dezvoltare? Sa incluzi in cultura firmei dezvoltarea abilitatilor angajatilor ca un punct obligatoriu? Sa faci in asa fel incat sa motivezi angajatii sa se dezvolte permanent?

In timp vei creste afacerea. Pentru ca afacerea ta se bazeaza pe oameni. Daca ei cresc atunci creste si afacerea ta, e atat de simplu.

O a doua greseala comuna a antreprenorilor este ca ei insisi nu isi cresc abilitatile. Ca antreprenor sunt o serie de abilitati ajutatoare pe care ai putea sa le dezvolti, abilitati care iti permit sa-ti gestionezi mai bine afacerea si chiar sa o cresti. De exemplu management, leadership, comunicare, abilitati financiare, investitii, marketing, vanzari etc.

Cum e mai bine? Sa ramai la un nivel mediocru, sa te obisnuiesti cu mediul de afaceri in care iti desfasori activitatea si sa tot rezolvi probleme sau sa te dezvolti si sa conduci din ce in ce mai bine afacerea?

Daca tu, ca Manager esti de nivel 7 si dai peste o problema de nivel 9 ce faci? Cum o rezolvi? Cui ceri ajutorul? Nu e mai bine ca in timp sa fi invatat chiar tu sa gestionezi astfel de probleme?

Daca esti distras de probleme marunte si tu – proprietarul afacerii –  nu evoluezi, o sa se tot iveasca probleme manageriale carora nu o sa stii sa le faci fata si o sa-ti consume nervii si resursele. De exemplu lucruri care nu depind de tine dar iti pot afecta afacerea: schimbarea legislatiei in domeniu, aparitia unui competitor de top pe piata ta tinta, schimbarea modei, aparitia unei tehnologii noi, plecarea unui angajat performant care iti lasa descoperit un post cheie etc. Sunt convins ca poti gasi si tu zeci de scenarii negative.

Crezi ca astfel de probleme sunt de nivel mic sau mare pe o scara arbitrara? Ai putea sa le faci fata cu usurinta sau te inspaimanta gandul asta? E aproape sigur ca astfel de probleme apar la un moment dat. Economia mondiala este in continua miscare si nu asteapta semnalul nimanui. Te adaptezi rapid la schimbari sau dispari.

Asa cum am scris in articolul “Perspectiva in afaceri – instrument de crestere”, daca te gandesti la firma ta pe o perioada foarte mare de timp, singurul capital care nu se devalorizeaza este capitalul uman.

Ti-as fi recunoscator sa-mi spui acum care este parerea ta. Tu ce faci pentru dezvoltarea ta si a angajatilor tai? Ce solutii crezi ca exista?

Iti doresc un 2017 prosper si plin de obiective implinite!

Gabi

It's only fair to share...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

About Gabriel Serbanescu

Fac consultanta de marketing si dezvoltarea afacerilor, sunt sportiv amator, sunt scriitor, sunt pasionat de tenis de camp si dezvoltare personala. Caut prieteni pe care sa-i ajut sa se dezvolte si sa-si creasca afacerea. Cauta-ma!

Check Also

7 mituri despre marketing

7 MITURI DESPRE MARKETING CARE TE POT FACE SA PIERZI BANI

Sau cum convingerile negative despre marketing pot dauna afacerii tale   Fiecare afacere depinde de …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *