Home / Marketing / De ce se face marketing după ureche in România?

De ce se face marketing după ureche in România?

V-ați întrebat vreodată de ce atâtea firme mici și mijlocii nu dau doi bani pe marketing? De ce atâtea afaceri se zbat în mediocritate și nu apelează la sfaturile specialiștilor în marketing? De ce crede lumea că marketingul de calitate este disponibil doar firmelor mari? De ce percepția generală este ca îți trebuie foarte mulți bani pentru marketing?

Pentru mine sunt două raspunsuri la aceste întrebări. Și NU! Nu au legătura cu mediul de afaceri din România, cu corupția sau cu mentalitatea noastră.

Mai înainte să vă spun un lucru interesant pe care l-am învățat în firma în care am lucrat. Firma se ocupă cu preluarea și eliminarea deșeurilor periculoase. Am aflat că sunt multe deșeuri perfide, care nu te omoară imediat și tocmai de aceea lumea nu le dă importanță.

Toată lumea știe de cianuri si cât de periculoase pot fi. Te omoară foarte repede. Mai sunt tot felul de deșeuri care degajă gaze toxice și care au un regim strict de depozitare și eliminare.

Dar sunt și deseuri care nu te omoară instant ci după expunere îndelungată, deșeuri trecute cu vederea de majoritatea firmelor de la noi. De exemplu azbestul din azbociment. Toata lumea stie cum arată, toată lumea trece zilnic pe lângă clădiri, garaje, șoproane și alte construcții acoperite cu azbociment.

Poate când erați mici, chiar vă jucați cu bucăți de azbest. Iar azbocimentul ca atare nu e periculos. Dar atunci cand este spart, crăpat, rupt, tăiat sau distrus în orice fel, el degajă particole microscopice de fibră de azbest. Acestea, prin inhalare, se lipesc de pereții plămânilor și – în timp – crează în jurul lor celule cancerigene. Fibra de azbest este cancerigenă și mutagenă.

Nimeni nu face legătura între mediul în care ai fost expus la fibre de azbest și cancerul care te-a omorât ani de zile mai târziu! Vedeți cât de parșiv este?

Exemplele pot continua la nesfârșit in domeniul deșeurilor periculoase. Nu facem aici polemică, aici vorbim despre marketing.

În viața de zi cu zi ne ferim de un om cu un cuțit în mână, el ne poate ucide imediat. Dar nu ne ferim să bem alcool, pentru că ne omoară in timp. Nu ne ferim să fumăm. Nu ne ferim să măncăm toate otrăvurile. Dar și astea te omoară, încet dar sigur!

Acum să revenim la motivele pentru care nu se face marketing de calitate în firmele mici și mijlocii. În România cel puțin.

Un prim motiv este că, între acțiunile concrete de marketing și rezultate (creșterea vânzărilor, dezvoltarea afacerii) trece un timp de cel puțin șase luni, un an. Sunt puțini oameni de afaceri în aceste firme care văd o legătură între respectarea unui plan de marketing și rezultate. Toată lumea vrea rezultate peste noapte, vrea bogăție mâine!

Dacă un antreprenor vrea un pliant pentru că a văzut că toată lumea are, el consideră banii dați o cheltuială, nu o investiție și vrea creșterea vânzărilor chiar de a doua zi! Este o utopie. Nu respectă un plan, face acțiuni sporadice de promovare – pe principiul “fac promovare acum că am bani” și apoi se miră că nu merge.

Evident că aceste acțiuni nu duc la rezultate. Și în loc să se convingă că ar trebui să lucreze cu specialiști, își spune că știa el că nu merge, marketingul este o prostie! Pierde bani, afacerea stagnează și începe să găsească “vinovații”: corupția, țara, mediul de afaceri etc.

Al doilea motiv este – după mine – că nu avem o istorie foarte lungă a afacerilor în economia de piață. De când facem afaceri într-un mediu liber și competitiv? Doar de 26 de ani! În America, Germania sau în orice țară pe care o admiri se face de vreo două sute de ani. Au avut tot timpul din lume să gândească principiile economice in cele mai mici detalii. Au văzut efectele marketingului asupra bunului mers al afacerilor.

Au testat, au aplicat și au tras concluzii. Au scris cărți, au studiat în Universități. Și acum, orice antreprenor începător din aceste țări, nu se mai întreabă dacă-l ajută cu ceva marketingul. El doar aplică! Te mai miri de ce au succes?

Încearcă să spui cuiva din România că, în orice țară civilizată din lumea asta, marketingul este o valoare. Îți va spune imediat că la noi nu merge, că noi suntem altfel, că la noi este corupție sau orice alt motiv (eu personal am auzit sute de variante de justificări).

Oameni buni, treziți-vă! Este economie de piață și la noi, funcționează aceleași reguli ca oriunde în lume! Specificul zonal (unele produse sau servicii sunt mai îndrăgite la noi decăt în alte țări) nu inseamnă că legile economiei de piață nu se aplică la noi!

Tocmai de aceea, atâtea firme din toată lumea si-au deschis filiale in România. Tocmai de aceea toate multinationalele din țara asta sunt așa organizate și au succes. Pentru că au văzut potențialul acestei piețe. Firmele românesti nu fac ce trebuie să facă și apoi spun că firmele străine au nu știu ce avantaje speciale. Nu cred!

Trebuie să înțelegem că, până la un nivel bun al afacerii, evoluția inseamnă aplicarea principiilor simple de afaceri: marketing, vânzări, studii de piață, crearea unui nume, organizare internă – creare de proceduri, achiziții de clienți, motivarea angajaților, leadership etc.

Abia apoi, după atingerea acestui nivel, te poți gândi cum să faci o firmă extraordinară! Abia aici, la creșterea de la un nivel mediu la extraordinar, trebuie să gândești altfel. Trebuie să faci ceva în plus față de toate celelalte firme din nișa ta de piață. Dar afacerea ta este aici? Nu cred, nu ai citi acest articol, probabil ai avea deja un departament de marketing care face toate astea pentru tine.

Bineînțeles, majoritatea antreprenorilor se gândesc intâi la costuri. Cât mă costă un marketing de calitate?

Eu vă întreb altfel: cât pierzi pentru că nu faci un marketing de calitate? Unde era firma ta dacă făceai de la început o promovare extraordinară a afacerii tale?

Și întrebarea supremă: cât costă economia românească faptul că firmele românești nu fac ce trebuie să facă pentru a se dezvolta? Că mereu apelează la economia subterană și la tot felul de încălcări ale regulilor? Și pierd mereu teren în fața firmelor organizate din lume.

Bineînțeles aștept părerea ta despre toate astea. Iar dacă au început să sune în capul tău niște clopoței de alarmă, caută-mă! Am soluții pentru tine!

Gabi

 

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

About Gabriel Serbanescu

Fac consultanta de marketing si dezvoltarea afacerilor, sunt sportiv amator, sunt scriitor, sunt pasionat de tenis de camp si dezvoltare personala. Caut prieteni pe care sa-i ajut sa se dezvolte si sa-si creasca afacerea. Cauta-ma!

Check Also

Marketing practic: cum te descurci cu grafica?

Marketing practic: cum te descurci cu grafica?

Fie ca esti persoana care se ocupa de marketing in firma ta, fie ca faci …

One comment

  1. Despre importanta vitala marketingului, in doua citate ale celebrului Henry Ford:

    „Cine nu isi face reclama doar pentru a economisi bani, poate la fel de bine sa-si opreasca ceasul pentru a economisi timp.”

    „Daca as avea doar 10 dolari, 2 i-as investi in productie si 8 in marketing.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.