Home / Marketing / De ce ar trebui sa ai o strategie de marketing online?
De ce ar trebui sa ai o strategie de marketing online

De ce ar trebui sa ai o strategie de marketing online?

Strategia de marketing online este cea care iti aduce clientii. Nu este suficient sa ai un site sau o pagina de facebook.

Poate ai auzit de oameni care se intreaba: sa-mi fac site, pagina de facebook sau amandoua? Ce ar trebui sa postez? Cati clienti mi-ar aduce? Se merita?

Probabil ca te-ai intrebat si tu la un moment dat daca e bine sau nu sa-ti faci un site. Daca te ajuta sa gasesti clienti. Ei bine, da! Te ajuta!

Este important sa intelegi diferenta dintre crearea unui site sau a unei pagini de social media si o strategie de marketing online pe termen lung care sa-ti aduca clienti. In acest articol este descris intr-un mod simplu ce este strategia de marketing online, cum se face – cateva principii de baza – si cum iti poate aduce clienti daca o faci cum trebuie.

Probabil stii si tu destule firme care si-au facut site sau pagina de facebook dar care nu “primesc” clienti din online. Apoi isi pierd increderea ca functioneaza.

Sa vedem impreuna de ce nu merge si ce solutii avem.

In primul rand internetul s-a aglomerat. La o cautare simpla in google, de doar unul sau doua cuvinte, ti se afiseaza milioane de rezultate. Sunt zeci, sute, mii si chiar milioane de site-uri pe aproape orice tema posibila. In aceste conditii, doar faptul ca ai un site, undeva intr-un colt de internet, nu te face cunoscut.

Gandeste-te putin. Daca ai fi in mijlocul unui stadion plin de oameni si ai vorbi tare, te-ar auzi cineva? Probabil cativa oameni din jurul tau. Dar daca toata lumea de pe stadion vorbeste in acelasi timp? Te mai aude cineva? Iar pe internet sunt mii si mii de stadioane pline de oameni (site-uri si pagini) care vorbesc in acelasi timp. Cum te diferentiezi de ceilalti?

Sa incepem cu primul pas. Probabil nu vin clienti din online pentru ca informatia ta nu ajunge la ei. Daca se intampla sa aterizeze pe site-ul tau cativa posibili clienti, ce strategie ai ca sa pastrezi niste date de contact despre ei? Cum stii macar ca te-a vizitat cineva?

Pune-te in locul clientilor: cand ai cumparat tu ceva de pe net de pe primul site pe care l-ai gasit? Cand ai cumparat o haina sau o pereche de pantofi din primul magazin in care ai intrat? Statistic vorbind, o cumparatura se produce dupa cel putin 3-5 contacte cu afacerea ta. Daca nu reusesti sa pastrezi legatura cu cei care te “viziteaza” online, ce sansa crezi ca ai sa faci o vanzare? Cum ii faci sa revina pe site-ul tau?

Vad prea des din pacate site-uri slabe, care nu spun nimic. Vad ultime postari datate 2010 sau 2013 si suntem in curand in 2017! Crezi ca mai stie cineva de tine?

Sa vedem ce face Google la nivel simplist. De unde crezi ca isi castiga banii? Ei bine, el castiga pentru ca afiseaza reclame. Si-a dezvoltat sau a cumparat si alte servicii ca sa te atraga: gmail, harti, youtube, stocare de informatii etc. Pe toate acestea afiseaza reclame. Ba chiar tu poti sa-ti faci reclama prin google adwords.

Dar ca sa intre lumea pe google ca sa caute informatii (ca sa poata vedea reclame si google sa castige bani), google trebuie sa devina si sa se mentina cel mai bun motor de cautare. Trebuie sa intuiasca inaintea ta ce anume cauti si sa-ti afiseze rezultante relevante pentru tine ca sa incepi sa-l folosesti frecvent.

Cum face asta? Nu poate cauta ceva pentru tine chiar atunci cand tastezi tu, i-ar lua prea mult timp. Atunci, el trebuie sa stocheze chiar pe serverele proprii informatii despre cat mai multe site-uri. Astfel ca, in momentul in care tu generezi o cautare, google cauta in baza sa de date (in care a introdus anterior informatii despre site-ul tau, informatii catalogate dupa anumite cuvinte cheie) si iti afiseaza pe ecran o lista de rezultate.

Acum Google – ca de altfel toate motoarele de cautare – are un altgoritm foarte complex de analiza a site-urilor pentru a afisa informatii relevante pentru cei care cauta pe net – clientii lor care va sa zica. Nimeni nu stie exact toate aceste reguli (se pare ca sunt cateva sute care se schimba periodic) dar, pe baza unor incercari, it-istii din toata lumea au descoperit anumite criterii pe care le foloseste google. Aici intervine optimizarea SEO – Search Engine Optimization.

Tu tii cont de acest algoritm cand iti construiesti site-ul? Ai o strategie ca sa iesi in fata si google sau alte motoare de cautare sa tina cont de site-ul tau?

Despre facebook ce sa mai zic. Este intradevar cea mai mare si mai folosita retea de socializare in prezent – in Romania sunt inregistrate peste 9 milioane de conturi. Dar si aici este aceeasi aglomeratie de pagini. Si aici intervine aceeasi problema, sunt miliarde de postari zilnice. A ta cum se diferentiaza?

Bineinteles exista si alte retele de social media: twitter, instagram, google+, youtube etc. pe care poti sa-ti promovezi mesajul. Pentru fiecare in parte ar trebui sa ai o strategie care sa faca parte din strategia ta de marketing online.

Sa vedem ce ai putea sa faci ca sa cresti sansele ca mesajul tau sa fie auzit!

Ai putea sa construiesti o strategie pentru prezenta ta online care sa-ti creasca constant vizibilitatea. Iti spun de la inceput ca asta nu se va intampla peste noapte si in niciun caz nu se va intampla cu actiuni sporadice. Este necesar un efort constant.

Asa cum internetul este dinamic, zilnic apar site-uri noi si zilnic dispar site-uri, zilnic apar miliarde de postari noi, tot dinamica trebuie sa fie si strategia ta.

Dar iti dau si o veste buna: este posibil sa-ti faci cunoscut mesajul!

Strategia mea proprie este calitatea mesajului, optimizare si consecventa.

Continutul de calitate care sa fie apreciat de cei care te viziteaza este primul si cel mai important pas. Calitatea inseamna informatii utile pentru cei care citesc sau te urmaresc (asa cum eu incerc acum sa te ajut sa intelegi cum functioneaza strategia online), inseamna exprimare corecta (nimeni nu vrea sa citeasca un text plin de greseli gramaticale), inseamna grafica buna, inseamna secvente video de calitate.

Un alt criteriu de care trebuie sa tii cont este optimizarea SEO. Nu trebuie sa stii toate cele 200 de criterii ale google ca sa obtii rezultate remarcabile. Pentru ca unul dintre criteriile google este penalizarea celor care fac totul ca la carte … site-ul respectiv ajunge sa fie artificial, sa fie irelevant pentru cei care il citesc, deci google il penalizeaza.

Cateva din criteriile cele mai uzuale de optimizare sunt cuvintele cheie, optimizarea pozelor, optimizarea titlurilor si a subtitlurilor, link-urile interne si externe de calitate, relevanta informatiei tale – cum se comporta cei care iti viziteaza site-ul etc.

La constructia unui site noi plecam de la cateva cuvinte sau grupuri de cuvinte cheie. Apoi folosim acele cuvinte cheie in constructia titlurilor, in descrierea pozelor, in constructia frazelor etc.

De exemplu, unul dintre cuvintele cheie ale acestui articol este “strategia de marketing”. L-am folosit in titlu, in primul paragraf si chiar in descrierea pozei articolului. Bineinteles se potriveste si cu alte sectiuni ale site-ului. Ba chiar numele domeniului l-am ales sa contina “marketing”.

Poate acum citesti acest articol pentru ca ti-ai “exprimat” la un moment dat optiunile: ai cautat cuvinte care contin “strategii” sau “marketing”, te intereseaza afacerile sau marketingul etc. iar google a tinut minte asta despre tine.

Observa cum toate sunt legate. Aparitia acestui articol la un moment dat in fata ta pe ecranul laptopului sau telefonului tau nu este intamplatoare. Google si Facebook stiu exact ce te intereseaza pe baza preferintelor tale anterioare.

Bineinteles nu trebuie sa exagerezi acum cu frecventa aparitiei cuvintelor cheie in paginile tale sau cu folosirea altor criterii relevante pentru google, asa cum ti-am spus mai devreme. Trebuie sa obtii echilibrul intre atentia pe care ti-o acorda motoarele de cautare si atentia pe care ti-o acorda publicul tau tinta. Extremele sunt sa creezi un text doar din cateva cuvinte cheie care se repeta, sau sa scrii un text care nu contine deloc cuvintele cheie declarate pe site-ul tau si pe care google nu stie unde sa-l catalogheze.

Nu iti mai descriu acum toate criteriile, tot ce trebuie sa stii este ca reconstructia unui site este o munca permanenta. Trebuie sa aduci mereu imbunatatiri, trebuie sa aduci in permanenta informatii relevante pentru publicul tau tinta. Asa te vei diferentia de multime.

Acum sa va arat si cum functioneaza consecventa. In online, se spune ca, daca nu ai afisat informatii pentru cei care te urmaresc mai mult de 3 saptamani, practic trebuie sa pornesti de la 0. Nimeni nu te mai tine minte. In conditiile in care esti “bombardat” zilnic cu mii de mesaje, crezi ca mai tine cineva minte mesajul tau de acum 3 saptamani? Intre timp i-au trecut prin fata ochilor mii sau poate chiar zeci de mii de mesaje.

Asa ca munca ta trebuie sa devina permanenta. De exemplu daca detii un magazin online de hrana pentru animale, trebuie sa postezi regulat despre noile produse, despre tehnici de alimentatie etc. Incet incet, dar tot atat de sigur, vei castiga adepti – iubitori de animale – care se vor abona la informatiile tale.

In permanenta trebuie sa cauti interactiunea cu clientii tai. Pentru asta eu scriu regulat articole, le distribui in social media, trimit news-lettere abonatilor mei, imbunatatesc constant site-ul meu conform cu ultimele tendinte online, caut mereu sa atrag cititori, caut sa-mi distribui mesajul in online pe cat mai multe canale, caut mereu link-uri relevante inspre si dinspre site-ul meu prin inscrierea pe tot felul de portaluri de afaceri si de profil, folosesc o multime de instrumente online de analiza a site-ului meu si corectez greselile etc.

Asa cum spuneam, este o munca permanenta. In final, daca esti consecvent, vei ajunge acolo unde iti doresti si anume in primele pagini de cautari pe motoarele de cautare si vei avea din ce in ce mai multi clienti.

Acum, de ce ar trebui sa faci asta cu o firma de consultanta de marketing si nu sa incerci singur? Ma refer la firmele destul de mici care nu-si permit un departament de marketing propriu.

Pentru ca un consultant are deja cunostintele necesare ca sa-ti ridice afacerea online. Si mai ales ca el va si face actiunile necesare pentru ca este legat de un contract.

Ce inseamna asta? Din experienta mea iti spun ca foarte multi antreprenori incearca sa faca singuri toate astea. Este de apreciat efortul lor, stim cat de greu este. Numai ca la un moment dat apar tot felul de urgente in firma: audituri, controale, probleme financiare, lucrari importante, licitatii, intalniri etc. care ii distrag atentia. Si trec saptamanile fara sa mai posteze ceva, fara sa aduca imbunatatiri site-ului si paginilor de social media, fara activitate online. Este mereu altceva mai important decat site-ul si strategia de marketing.

Iar asta duce la scaderea interesului posibililor clienti. Pentru ca altii incearca mereu sa iasa in fata.

Dar o firma de consultanta se va tine de un program strict pentru ca stie cat de important este. Va “construi” constant prezenta ta online, „avatarul” afacerii tale din marele internet daca vrei. Te va ajuta sa castigi interesul cititorilor tai care, in final, iti vor deveni clienti.

Astept sa-mi spui reteta ta. Tu ce actiuni faci? Cum arata site-ul tau? Cum te diferentiezi de concurenta? Ce actiuni faci ca sa castigi notorietate online? Ai o strategie?

Dupa cum stii, consultanta este gratuita la noi. Intreaba-ne si iti vom raspunde. Cine vrea sa stie mai multe despre strategia online si rezultate, trebuie doar sa intrebe.

Pentru ca ai citit pana aici meriti o recompensa! Trimite-ne pe mail adresa ta de internet cu mesajul „Doresc o analiza a site-ului meu” si noi iti facem o evaluare gratuita! Vei primi un raport in care iti spunem cum sta si ce poti imbunatati la el.

Sper ca iti este util articolul. 🙂

 

Cu drag,

Gabi

It's only fair to share...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

About Gabriel Serbanescu

Fac consultanta de marketing si dezvoltarea afacerilor, sunt sportiv amator, sunt scriitor, sunt pasionat de tenis de camp si dezvoltare personala. Caut prieteni pe care sa-i ajut sa se dezvolte si sa-si creasca afacerea. Cauta-ma!

Check Also

7 mituri despre marketing

7 MITURI DESPRE MARKETING CARE TE POT FACE SA PIERZI BANI

Sau cum convingerile negative despre marketing pot dauna afacerii tale   Fiecare afacere depinde de …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *