Home / Marketing / Coruptia in afaceri – mit sau realitate?

Coruptia in afaceri – mit sau realitate?

Noua romanilor ne sta in obicei sa dam vina pe oricine altcineva pentru esecurile noastre. Niciodata nu suntem noi vinovati si gasim mereu un „tap ispasitor”. Fie ca e vorba de guvern, de politicieni, de primari, de partide politice, de vecini, de sefi etc., mereu ne amagim ca „altii” sunt de vina.

In afaceri este la fel. Si cel mai folosit cuvant pe care l-am auzit este „coruptia”. Din cauza coruptiei nu merg afacerile in Romania (!) Mediul de afaceri este corupt. Aud des astfel de acuzatii. O sa incerc sa-mi expun parerea, sper ca veti fi de acord cu mine pana la final.

Nimeni nu neaga existenta coruptiei in Romania. Sunt atatia arestati si condamnati incat trebuie sa fii nebun sa nu crezi ca acest flagel este omniprezent la toate nivelele din administratie. Fiecare angajat al statului vrea sa „profite” la maxim de functia lui. Cuvantul de ordine este „mie ce-mi iese din asta?”.

Sa vedem ce inseamna asta pentru afaceri. Este evident ca statul are cei mai multi bani de cheltuit pentru tot felul de proiecte. Si atata vreme cat doresti sa lucrezi si cu statul, te lovesti de acest fenomen al coruptiei. Dar afacerea ta se bazeaza exclusiv pe afaceri cu statul?

Poate doar daca esti asfaltator sau producator de armament. Sunt putine domeniile in care poti avea contracte exclusiv cu statul. In rest, trebuie sa te preocupe clientii tai din mediul de afaceri. Iar aici nu mai intervine coruptia.

Parerea mea este ca licitatiile castigate (afacerile cu statul) ar trebui sa fie bonusul, nu activitatea ta principala.

Spune-mi, cand tu (firma ta) iti cumperi o masina pentru parcul auto dai spaga? Cand construiesti o noua cladire sau o hala industriala dai spaga? Cand iti iei calculatoare, mobilier de birou sau papetarie dai spaga? Cand faci achizitii de materie prima dai spaga? Cand achizitionezi servicii de tot felul dai spaga?

Cand clientii tai cumpara produsul sau serviciul tau, iti dau spaga?

Vezi tu, in fiecare zi au loc milioane si milioane de tranzactii comerciale intre agenti economici privati. Si nu e nimic corupt la mijloc.

De exemplu ai o firma de produse alimentare (chiar nu conteaza ce). Intr-o tara in care douazeci de milioane de oameni mananca zilnic, sa dai vina pe coruptie pentru ca nu-ti merge afacerea, nu este cumva deplasat? Ai facut toate eforturile ca toata lumea sa stie de produsele tale? Ca toata lumea sa le fi gustat macar o data? Te-ai promovat?

In caz particular, daca vrei sa castigi licitatia pentru „cornul si laptele” din scoli, sunt de acord ca te poti lovi de coruptie. Dar in rest ce faci?

Ai o piata de desfacere uriasa in Romania. Strainii i-au vazut potentialul si de aceea isi fac filiale in Romania ca sa-si aduca produsele aici. Tu ce pazesti? Fa-ti reclama, investeste in calitatea produsului sau serviciului tau, promoveaza-te!

Piata e in fata ta! Si este o piata privata in care poti sa-ti aduci produsele.

Mai curand stii ce am observat eu? Firmele nu investesc in marketing si promovare (pentru ca nu au bani (?)) si piata nu are de unde sa stie ca firma „X” are de vanzare produsul „Y”! Apoi se plang ca nu le merg afacerile din cauza coruptiei sau din cauza zonei. Privind asa lucrurile, nu ti se pare ciudat?

Un exemplu local. Fiind din Braila, aud des ca „zona e moarta”, ca „nu sunt locuri de munca”, ca „nu se pot face afaceri aici”. Asa sa fie oare? Braila si Galati la un loc au peste 500.000 de locuitori, fara sa luam in calcul comunele limitrofe. Deci 500.000 de oameni care zilnic mananca, beau, se imbraca, se deplaseaza, merg in magazine etc. Daca nu cumpara de la tine, atunci cumpara de la concurenta, dar cumpara zilnic! Nu este o piata suficienta pentru tot felul de afaceri?

Iar „zonarea” proasta la Braila? Sa fim seriosi! Daca ai fabrica de pantofi in Braila, este interzis sa-ti vinzi marfa in Timisoara sau Craiova? Poti gasi tot felul de motive pentru care nu-ti merge afacerea dar ele cad la o analiza serioasa. Parerea mea.

Tu ce eforturi faci sa te promovezi? Cum faci asta? Stii care sunt clientii tai? Informatia despre produsele tale ajunge la toti cei care au nevoie de ele?

Sau esti in tabara celor care si-au gasit deja „tapul ispasitor”?

Scrie-mi daca vrei sa stii cum iti poti creste afacerea.

Gabi

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

About Gabriel Serbanescu

Fac consultanta de marketing si dezvoltarea afacerilor, sunt sportiv amator, sunt scriitor, sunt pasionat de tenis de camp si dezvoltare personala. Caut prieteni pe care sa-i ajut sa se dezvolte si sa-si creasca afacerea. Cauta-ma!

Check Also

Marketing practic: cum te descurci cu grafica?

Marketing practic: cum te descurci cu grafica?

Fie ca esti persoana care se ocupa de marketing in firma ta, fie ca faci …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.