Home / Marketing / Cele 3 stadii prin care trece un angajat de marketing – partea I

Cele 3 stadii prin care trece un angajat de marketing – partea I

Sa vorbim putin si despre persoana care face marketing. Despre dezvoltarea lui permanenta de la incepator la avansat. Despre trairile, sperantele si hobby-urile lui. Exact! Hobby-uri! Daca eu as angaja acum un om de marketing m-as uita neaparat peste hobby-urile lui. Orice om de marketing trebuie sa fie creativ. Iar creativitatea este in stransa legatura cu pasiunile sale.

De exemplu daca as avea o firma de dulciuri, de imbracaminte sau de cosmetice m-as uita dupa hobby-urile care au o legatura: flori, pictura, fluturi, chiar si filatelia. Cum ar prezenta o noua colectie de moda o persoana pasionata de flori? Hmm … iubeste culorile vii, natura si viata nu? As prefera ca o astfel de persoana sa-mi construiasca imaginea firmei si nu cineva caruia sa-i placa aventura sau sporturile extreme. Logic nu? Nu zic ca ceilalti nu ar fi buni dar cand aduci pasiunea in munca ta iti va iesi marketing de nivel 3 (afli imediat ce inseamna asta).

Din experienta mea, exista trei nivele prin care trece un angajat de marketing. Cred ca nu conteaza studiile de profil, cei cu studii vor trece pur si simplu mai repede prin toate aceste etape. In fond esenta marketing-ului este creativitatea. Iar creativitatea nu se castiga neaparat prin studii, ci facand, experimentand continuu.

Nivelul 1 – etapa de invatare

Este etapa in care inveti sa faci diverse lucruri marunte: pliante, fluturasi, materiale promotionale, mape de prezentare, roll-upuri, prezentari diverse, afise, bannere publicitare. Afli care sunt diferentele dintre diverse materiale tiparite, afli ce provocare este sa gandesti inscriptionarea masinilor firmei. Inveti continuu lucruri noi. Ti se cere o prezentare mai „deosebita”. Stai si te framanti sa o faci cat mai bine. Pana la urma reusesti sa faci ceva dar nu esti prea multumit. Altadata afli de o conferinta la care trebuie sa se duca „sefu” si tu trebuie sa faci prezentarea firmei. Te agiti sa faci o prezentare „memorabila” dar tot ce reusesti este sa faci una „bunicica”. Inveti despre multimedia. Inveti despre powerpoint, photoshop, corel, editare video etc. Inveti avantajele si dezavantajele diferitelor tipuri de soft-uri multimedia. Internetul devine prietenul tau de nadejde.

Te preocupa agendele si calendarele prin noiembrie, iti aduci aminte cu doua saptamani inainte de Paste ca ar trebui sa trimiti felicitari clientilor si colaboratorilor, ramai fara promotionale la mijlocul anului etc. Cartile de vizita arata comun. Inca dai prezentari in dosare de plastic.

Site-ul arata comun si nu atrage clienti. Ai un contor acolo ca sa te dai mare dar cele cateva mii de click-uri nu inseamna mare lucru decat pentru tine. Nu ai o sigla, nu ai un motto, nu folosesti la maxim resursele pe care le ai la dispozitie.

Ai auzit cate ceva despre studii de piata, despre campanii de marketing sau despre optimizare SEO, dar nu-ti bati capul prea mult.

Cu timpul inveti destule si ajungi sa pui tu intrebarile. Te cheama sefu’ si iti spune ca vrea o alta prezentare despre noua instalatie, despre noua tehnologie sau despre noile oferte. Si incepi sa turui ca o moara stricata: „Doriti sa fie pe hartie, pentru videoproiector sau de trimis pe mail? Daca e pe hartie doriti ceva ieftin, realizat la imprimanta noastra sau la tipografie? Ce gama de culori sa folosesc? Unde se va tine prezentarea si care este subiectul discutiilor ca sa stiu ce texte introduc? Daca e powerpoint doriti cu animatie sau derulati slide-urile dvs.? Ce alte poze sau texte doriti sa introduc in prezentare in mod special? Ce buget am pentru aceasta prezentare? Ce tiraj? etc. Deja stii dinainte cum va arata materialul in functie de ce vrea el. Practic stii mai bine decat seful tau ce trebuie sa obtii.

In aceasta etapa se afla angajatii noi in departamentele de marketing – in cazul firmelor mari – sau chiar antreprenorii la inceput de drum care isi fac singuri promovarea. In firmele mici este posibil chiar sa nu existe marketing si toate astea sa fie facute de un angajat mai istet sau mai creativ care este angajat pentru altceva.

E o etapa in care cuvantul de ordine este „prezentul”. Actionezi doar atunci cand ti se spune sau cand este nevoie de ceva. Nu ai o privire de ansamblu asupra marketingului si nu programezi nimic din timp. Lucrezi cu termene stranse si faci totul la nivel mediocru si in graba. In schimb esti nevoit sa rezolvi din mers tot felul de probleme. Dar cresti in cunostinte si de fiecare data esti mai pregatit sa le faci fata. Toata teoria si gandirea ta se concentreaza in jurul lui „ce fac eu bine”. Nici macar nu te gandesti sa te pui in locul clientilor, sa afli ce vor ei, ce-i preocupa, ce-i motiveaza, unde ii gasesti etc. Esti preocupat mai degraba sa spui lumii intregi ce faci tu (compania unde lucrezi).

Daca esti suficient de motivat, esti creativ si iti place, ajungi usor usor la nivelul doi.

Nivelul 2 – stabilitate

Este etapa in care incepi sa gandesti marketing-ul pe termen mediu, 1-2 ani in avans. Incepi sa planifici. Cauti sa prevezi evenimentele viitoare si sa ai pregatit totul. Incepi sa vezi cu alti ochi toata aceasta activitate. Iti dai seama ca trebuie sa construiesti toata imaginea companiei unde lucrezi. Incepi sa constientizezi ca scopul marketing-ului este sa ajute vanzarile. Atunci incepi sa vorbesti cu agentii de vanzari si cu Directorul de vanzari dar iti dai seama ca ai niste lacune in domeniul vanzarilor. Te apuci si citesti carti despre vanzari sau materiale online ca sa te perfectionezi. Ca sa tii pasul cu ei.

Citesti si carti si materiale de marketing. Iti dai seama ca si psihologia este un domeniu conex si te apuci sa studiezi si carti despre psihologia clientului. Incepi sa studiezi concurenta. Cauti sa afli ce formule de succes aplica altii. Si incerci neincetat sa aplici in cazul firmei tale. Cand iti iese schema si ai rezultate esti cel mai fericit.

In aceasta etapa realizezi – uneori brusc – cat de mult ai de muncit la imaginea firmei, cat de multe aspecte sunt de imbunatatit. Daca obtii de la conducere niste subalterni sau chiar un buget anual atunci ma bucur pentru tine – vei ajunge mai repede la rezultate notabile. Dar de obicei trebuie sa-ti scuipi in palme si sa te apuci singur de treaba.

Incepi sa intelegi ca trebuie sa ai un design comun pentru tot ce inseamna imaginea firmei (materiale promotionale, site web, cd-uri, inscriptionare masini, carti de vizita, pana si template-urile pentru prezentari). Si te apuci sa creezi.

Iti dai seama ca toata lumea este pe net. Stii cat de important este site-ul asa ca te apuci sa construiesti un site nou, cat mai atractiv.

Deja ai un plan anual care include toate activitatile pentru care trebuie sa te pregatesti: targuri, seminarii, simpozioane, vizite importante ale clientilor sau colaboratorilor. Te pregatesti din timp si pui la punct toate detaliile. Agenda ta incepe sa se stranga.

Incepi sa te gandesti la altfel de reclame. La reclame tv si radio, la panouri publicitare in diverse locuri cu trafic mare, la reclame pe blocuri, pe mijloace de transport etc. Vrei filmulete de prezentare, vrei poze cat mai sugestive, vrei culori vii care sa atraga atentia, vrei magie. Vrei Facebook, Twitter, Google si Youtube.

Ti se intampla sa fii blocat de multe ori chiar de catre conducerea firmei. Ti se pare ca nimeni nu vede imaginea de ansamblu. Nu te speria, e o etapa fireasca, de la un anumit nivel de creativitate esti considerat nebun sau visator. O sa fii intampinat cu „nu avem bani acum”, „e prea dur ce propui tu”, „nu este cazul acum”. Cum sa-ti explic mai simplu? Vinzi inghetata si esti singurul care stie ca trebuie sa-ti faci reclama si iarna pentru intarirea imaginii firmei. Celorlalti li se pare o prostie sa faci reclama iarna la inghetata.

Seful tau – inca ai un sef in aceasta etapa – se mira cand vii prin iulie-august sa-l intrebi ce volum de promotionale (pixuri, agende, calendare, cadouri) ii trebuie de Craciun. Tu stii ca acum gasesti cele mai bune produse si poti sa negociezi preturile. In decembrie nu mai negociezi si ajungi sa platesti mult mai mult pentru materiale proaste si facute in graba. In general esti intampinat cu „ce atata graba? Mai e pana de Craciun!” Tu stii ca iti trebuie liste de contact ale clientilor principali pentru a-i felicita de Paste sau de Craciun. Tu stii ca trebuie sa te prezinti an de an la targurile de profil, chiar daca targul este minuscul si cu putini clienti. Nu pentru a cheltui bani asa cum ti se reproseaza, ci pentru a intari imaginea de stabilitate a firmei tale in momentele de criza.

In aceasta etapa incepi sa faci studii timide de piata. Inca nu stii cum sa le faci si cum sa faci analizele dar te preocupa ce impact are asupra pietei imaginea firmei creata de tine. Inca nu intelegi pe deplin clientii si criteriile lor de a colabora cu tine dar incepi sa ai o buna privire de ansamblu.

In aceasta etapa se afla Directori de Marketing in firme mici si mijlocii, antreprenori ai acestor firme care inteleg marketingul, ba chiar unii Directori de Marketing din firme mari care – surprinzator – nu pun accent pe marketing. Sunt firme destul de mari care nu evolueaza si nu stiu prea bine de ce. Au departament de marketing „ca e la moda” sau „trebuie” dar nu inteleg prea bine legatura dintre marketing si vanzarile lor. Sau ii sprijina piata. Nu pot analiza aici toate cazurile dar in general sunt aceia care nu au un buget de marketing.

Ce parere ai pana acum?

Gabi

Citeste si partea a 2-a aici: Cele 3 stadii prin care trece un angajat de marketing – partea II

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

About Gabriel Serbanescu

Fac consultanta de marketing si dezvoltarea afacerilor, sunt sportiv amator, sunt scriitor, sunt pasionat de tenis de camp si dezvoltare personala. Caut prieteni pe care sa-i ajut sa se dezvolte si sa-si creasca afacerea. Cauta-ma!

Check Also

Marketing practic: cum te descurci cu grafica?

Marketing practic: cum te descurci cu grafica?

Fie ca esti persoana care se ocupa de marketing in firma ta, fie ca faci …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.