Home / Marketing / Capitalul de marketing

Capitalul de marketing

Te-ai gandit vreodata la toate lucrurile pe care le faci in afacerea ta si pe care ai putea sa le transformi incepand de azi in capital de marketing? Lucruri si actiuni zilnice pe langa care treci nepasator? Te-ai gandit cata valoare pierzi zilnic pentru ca nu gandesti in termeni de marketing?

Cum recunosti capitalul de marketing? Cine se ocupa de capitalul de marketing din firma ta? Eu ii zic capital pentru ca el te poate ajuta sa castigi mai multi bani. Se poate transforma in bani daca esti atent la semnale si daca intelegi putin marketingul.

Da-mi voie sa fac putina lumina.

In firmele mici, nu prea exista un departament de marketing, de multe ori nici un specialist de marketing angajat propriu. Se face marketing, uneori fara sa stii de asta, dar, de cele mai multe ori, se face dezorganizat, fara un plan. De ce spun ca nu esti constient de asta?

Te duci sa vorbesti cu un posibil client? Este marketing!

Scrii o oferta? Este marketing!

Scrii un mail? Este marketing!

Faci niste afise? Este marketing!

Tot ce faci este si marketing. Pentru ca marketing-ul inseamna imaginea firmei tale. De cate ori ai cerut ajutorul departamentului de marketing cand ai facut cele de mai sus?

Am spus la un moment dat ca Managerul de marketing ajunge sa fie foarte apropiat de antreprenor, de conducatorul afacerii. [vezi articolul aici: /cele-3-stadii-prin-care-trece-un-angajat-de-marketing-partea-ii/]. Asa este normal pentru a putea sa te ajute sa faci bani.

In mod intuitiv, majoritatea oamenilor – inclusiv antreprenorii – considera marketing-ul ca fiind ulterior aparitiei produsului sau serviciului. Adica intai ai un produs sau serviciu si apoi il promovezi. Total gresit! Firmele de succes fac marketing inainte de aparitia produsului.

Se pregatesc, fac studii de piata, analizeaza produsele concurentei, iau in calcul toate variantele si apoi „construiesc” cel mai bun produs pentru piata existenta. Asta e formula succesului.

Celalalt aspect pe care multi nu-l vad este capitalul de marketing. O firma, o companie, o organizatie face multe alte lucruri care nu sunt neaparat in legatura directa cu fabricarea produsului si care pot fi considerate capital de marketing. Dar cel mai bine ar fi sa luam cateva exemple ca sa intelegi mai bine.

Sa zicem ca esti proprietarul unei mici fabrici de biscuiti. Cel mai bine se vand biscuitii cu ciocolata. Afacerea merge bine si te pregatesti sa-ti iei o masina noua, una scumpa, potrivita cu imaginea afaceristului de succes pe care o vezi in oglinda. Te-ai gandit ca asta e un capital de marketing?

Sa vedem cum. Ai putea sa-ti cumperi un Mercedes negru. Imaginea clasica a unui afacerist de succes. Sau ai putea folosi capitalul de marketing astfel creat. Ai putea – chiar daca ai astepta putin mai mult masina – sa comanzi un Mercedes de culoarea ciocolatei. Sa inscriptionezi subtil pe bare si pe pragurile masinii sigla firmei tale si adresa web. Ar fi o masina deosebita, ar fi remarcata in trafic si ti-ar aduce si vizite pe site. Ai putea chiar sa folosesti imaginea masinii tale in reclame: „iubim atat de mult biscuitii cu ciocolata –numele marcii– incat nu vrem sa ne despartim de ei nici macar in trafic”. Ma rog, sloganul asta l-am gasit pe loc, se poate imbunatati, ai inteles ideea. Probabil ca nu te-ai gandit la asta.

Alt exemplu. Ai o fabrica de textile (la moda la noi) si aduci copii de la un liceu din oras in practica la tine in fabrica. Speri sa convingi macar unii dintre ei sa se angajeze la tine dupa terminarea liceului. Dar stai asa! Asta este capital de marketing!

Ai putea sa faci o stire din asta, o stire pe care sa o postezi pe site, pe brosuri etc. Un slogan de genul „Firma „x” se preocupa de generatiile urmatoare! Am pregatit un program de practica pentru elevii liceelor din oras, ca sa le putem asigura un loc de munca dupa terminarea liceului. Cei care au facut practica la noi au prioritate la angajare”. Faci si niste poze cu copiii langa muncitorii tai din fabrica si ai realizat un mesaj puternic de marketing: firma ta asociata cu copii, cu generatia urmatoare.

Ca o paranteza: sa stii ca sunt anumite elemente care, asociate cu firma ta, sunt foarte puternice in marketing. Cand reusesti sa asociezi firma ta cu copiii, cu protectia mediului, cu protectia animalelor, cu actiuni de caritate pentru victimele dezastrelor (cutremure, inundatii etc.), cu oameni bolnavi sau cu sportivi de performanta este foarte bine, nu ezita sa o faci! Clientii te vor tine minte. Este emotie pura amestecata cu imaginea firmei tale. Iar emotia vinde!

Inca un exemplu: sa zicem ca ai un service auto pentru masini japoneze. Si ai achizitionat ultimele testere pentru motoare direct de la producatori. Ba chiar ai trimis 2 din cei mai buni oameni ai tai la niste cursuri de perfectionare ca sa stie sa lucreze cu ele. Acum vezi capitalul de marketing? Ar fi o prostie sa NU faci o campanie de marketing pentru ca toti dealerii si posesorii de masini japoneze sa afle de tine. Intreaba-ti departamentul de marketing sau consultantul de marketing cum poti sa faci campania si sa-ti cresti vanzarile.

Alte exemple: ai un supermarket si ai facut un contract cu o firma de transport pentru o linie care sa-ti aduca clientii din oras? Este capital de marketing.

Ai un restaurant si ai angajat un bucatar italian sau ai cumparat o linie de utilaje de bucatarie performante sau ai renovat restaurantul? Este capital de marketing.

Ai o firma de taxiuri si nu mai ai nici o singura masina fara aer conditionat? Este capital de marketing.

Firma ta a crescut atat de mult incat a atras atentia celei mai mari firme din domeniul tau de activitate si insusi presedintele acestei firme vine la tine in vizita? Este capital de marketing.

Ai angajat un specialist pentru o ramura a activitatii tale pe care nu o stapaneai si acum poti produce bunuri mai repede, mai ieftin, de calitate mai buna etc.? Este capital de marketing.

Ai achizitionat utilaje noi? Este capital de marketing.

Ai participat la o conferinta sau la un targ de profil? Este capital de marketing.

Ai un site nou? Este capital de marketing.

Ti-ai creat o zona de clienti pe site-ul propriu in care clientii isi pot verifica comenzile sau pot face comenzi online? Este capital de marketing.

Ai o pagina de social media? Este capital de marketing, de ce sa ramana nefolosita cum trebuie?

Aproape ca nu exista actiuni de imbunatatire a activitatii tale – indiferent de afacere – care sa nu fie considerata capital de marketing. Cum scoti ceva bun din asta, ceva care sa-ti aduca clienti? Intreaba-ti azi consultantul!

Acum vezi care este legatura dintre managerul de marketing si conducerea firmei? Este persoana pe care trebuie sa o tii la curent cu toate actiunile tale, cu toate investitiile tale viitoare astfel incat sa poata sa-ti transforme in clienti (bani) capitalul de marketing creat.

Poti chiar sa-ti creezi singur capital de marketing dar asta e o alta poveste. Incepe intai sa folosesti ce ai deja si apoi treci la etapa viitoare.

Pentru incheiere iti repet intrebarile de la inceputul articolului:

Te-ai gandit vreodata la toate lucrurile pe care le faci in afacerea ta si pe care ai putea sa le transformi incepand de azi in capital de marketing? Lucruri si actiuni zilnice pe langa care treci nepasator? Te-ai gandit cata valoare pierzi zilnic pentru ca nu gandesti in termeni de marketing?

Gabi

PS: Te astept cu comentarii. Iar daca simti ca te potrivesti cu exemplele date nu ezita sa-mi scrii pe adresa gabi.serbanescu@marketingenios.ro

Sunt convins ca te pot ajuta cu cateva idei valoroase pentru afacerea ta. Iar daca nu stii cum sa te promovezi – online sau offline – contacteaza-ma si te voi ajuta cu placere.

M-as bucura nespus sa-ti fiu de ajutor! 🙂

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

About Gabriel Serbanescu

Fac consultanta de marketing si dezvoltarea afacerilor, sunt sportiv amator, sunt scriitor, sunt pasionat de tenis de camp si dezvoltare personala. Caut prieteni pe care sa-i ajut sa se dezvolte si sa-si creasca afacerea. Cauta-ma!

Check Also

Marketing practic: cum te descurci cu grafica?

Marketing practic: cum te descurci cu grafica?

Fie ca esti persoana care se ocupa de marketing in firma ta, fie ca faci …

One comment

  1. Mai intai da tu cartea si apoi iti trimit si eu observatiile mele ref la articol.
    Asa am fost învatat la vânzari daca dau ceva trebuie sa primesc ceva. Corect nu? Si a doua orice spui poate fi folosit chiar si impotriva ta. Aici pare o contradictie intre a informa prin marketing si a tine infirmatiile secret. Un marketer de succes e destept are grija cat spune si cum.
    Informatiile din articolul tau le clasific la markefingul despre imaginea firmei si mai ales in tipul de marketing de gherila( cu buget redus)
    Inclusiv tactica asta de îti dau o carte moca daca…. este un element de marketing, daca n-am gresit eu site-ul, il iau exemplu din P Kotler in lucrarea lui Marketing Managment da citatul lui M Twain :”cadourile sunt ca si cârligele”. Poti introduce si tu celor minteosi le vor placea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.